Čo očakávate od tejto zmeny?
Výrobca by mal zostať vlastníkom výrobkov a materiálov. Potom vynaloží všetko úsilie na to, aby jeho výrobky boli čo najodolnejšie, opraviteľné a ľahko demontovateľné. Bude ich vyrábať tak, aby sa dali ľahko modernizovať a nemuseli sa vyhadzovať len preto, že nie sú kompatibilné s aktualizovanými výrobkami alebo funkciami. To si vyžaduje obchodný model, ktorý ponúka výrobky ako službu.
Produkty ako služba - funguje to?
Tento model sme už niekoľkokrát otestovali s viacerými spoločnosťami, napríklad so spoločnosťou Philips. Letisko Schiphol v Amsterdame nenakupuje svietidlá od spoločnosti Philips, ako sa pôvodne plánovalo, ale svetlo. Celá infraštruktúra osvetlenia zostáva majetkom spoločnosti Philips. Dodávateľ však znáša aj všetky náklady na údržbu vrátane účtov za elektrinu. Funguje to perfektne, so ziskom pre oboch obchodných partnerov.
Znamená to, že výrobca sanity poskytuje celé vybavenie kúpeľne?
Napríklad. Mohlo by to tiež znamenať, že za náklady na vodu a elektrinu v kúpeľni zodpovedá výrobca sanity. Táto spoločnosť by preto mala veľký záujem na vývoji výrobkov s nízkou spotrebou vody a elektrickej energie.
A čo sanitárne inštalácie v budovách? Kto je vlastníkom budovy, ak potrubie zostáva majetkom sanitárnej spoločnosti a obklady majetkom obkladača?
Samozrejme, toto hospodárstvo služieb nefunguje tak, ako sa budovy plánujú a stavajú dnes. Ale zmena je súčasťou podnikania. Obehové hospodárstvo je modelom pre celú spoločnosť. Otvára nové a predovšetkým udržateľné formy výroby a spotreby, ale vyžaduje si aj iné chápanie materiálov, a teda aj nové právne predpisy.
To znie ako zdĺhavý proces...
... a my nemáme čas. Nie som zástancom čakania. Veľmi verím v ekonomiku a jej inovačnú silu. Musí však vidieť hodnotu v materiáloch a v ich vlastníctve a objaviť výhody pre seba. Potom vyvinie nové odpovede.